Deviant Logo

Dlaczego niektóre sklepy internetowe bankrutują?

Sklepy internetoweNa polskim elektronicznym rynku mnożą się sklepy internetowe niczym grzyby po deszczu. Prostota założenia takiej działalności, niskie koszty, mnóstwo wykonawców tego rodzaju witryny, setki dostawców produktów, nielimitowany czas pracy oraz wiele innych przyjemnych jak na pracę spraw kusi wiele osób. Jest to naturalne, ale pociąga za sobą pewne ważne dla rozwijania takiej działalności konsekwencje.


Konkurencja na rynku jest duża, a gusta internautów rosną wprost proporcjonalnie do przewagi podaży nad popytem. Przeciętny internauta, odwiedzając sklepy internetowe potrafi być naprawdę wybredny. Nim podejmie decyzje, porówna, obejrzy, poszuka opinii, zamówi, a za chwilę zrezygnuje, lub też odbierze od kuriera przesyłkę, a dwa dni później powołując się na stosowną ustawę odeśle, bo mu się „odwidziało”. W rezultacie sklepy internetowe mimo prostoty ich założenia, są równie trudne w prowadzeniu, jak każdy inny biznes.

Dlaczego sklepy internetowe, szczególnie te, których by się o to nie podejrzewało upadają? Specjaliści różnych dziedzin podają wiele powodów. Kilka z nich przytoczę poniżej:

  • kluczowym dla rozwoju każdej działalności jest pomysł no to, na co rynek będzie chłonny. Wiele podmiotów upada, ponieważ proponowały podobny asortyment co duże sklepy internetowe po takich samych jak one cenach (ze względu na duże koszty rozkręcenia działalności) i węższej ofercie (ponieważ jeszcze się nie rozkręciły). Takie sklepy internetowe często, mimo starań upadają już na początku działalności;
  • źle zrobiony biznesplan oraz źle określone cele i sposoby ich osiągnięcia; jeśli się nie wie dokąd się zmierza, to z pewnością się tam nie dojdzie. Analiza kosztów i zysków, analiza rynku konkurencji, podaży i popytu to podstawa. Na początku koszty nieraz znacznie przewyższają zyski. Taki stan może utrzymać się przez dłuższy czas (np. kilka miesięcy z rzędu). Trzeba mieć zapas gotówki, by to przeczekać i móc mimo wszystko inwestować w działalność.
  • utrata płynności finansowej. Dzieje się tak często na skutek źle wykonanej analizy zysków i kosztów prowadzenia działalności, źle wykonywanych prognoz przyszłych zysków oraz złego gospodarowania pieniędzmi i zarządzania obrotem towarowym. Dla przykładu: ryzyko utraty płynności powstaje wówczas gdy dane sklepy internetowe mają na samym początku setki klientów. Zyski są ogromne, więc firma się rozwija, inwestuje w biuro, witrynę, gromadzi zapasy produktów najchętniej kupowanych, oraz nie rozszerza asortymentu. Nader często zdarza się tak, że tak szybko jak zainteresowanie rośnie, tak szybko po pewnym czasie nagle spada – firma zostaje z pełnym magazynem niechcianych produktów. Bezpieczniej dla płynności finansowej oraz zdolności zarządzania sklepem jest, gdy klientów przybywa stopniowo, a nie lawinowo.
  • słabej jakości reklama off- i online;
  • nie odpowiednio dobrane strategie e-marketingu. Wiele osób popełnia błąd dobierania gotowych rozwiązań, w które wyposażane są sklepy internetowe i stosuje go do promocji własnej działalności, zamiast korzystać z wiedzy specjalistów i proponowane przez nich rozwiązania dopasowywać do potrzeb i oczekiwań grupy docelowej sklepu;
  • powierzenie wykonania witryny sklepu firmie mało profesjonalnej. Obecnie szata graficzna i jakość oprogramowania ma ogromne znaczenie dla konkurencyjności na rynku.
  • mała kontrola nad tym, co dzieje się na stronie sklepu. Sklepy internetowe to twory wymagające stałych aktualizacji i edycji treści (zmienia się przecież asortyment i jego dostępność, zmieniają się ceny, oraz dostępność produktów oraz wiele innych spraw), a nawet zmian i udogodnień w obrębie struktury strony. Dodatkowo internauci oczekują płynnej wymiany informacji oraz szybkiej realizacji zamówienia. To wymaga posiadania pełniej kontroli nad sklepem, a więc systemu sprawnego zarządzania nim oraz rozbudowanych kanałów komunikacji z klientem.

Współczesne sklepy internetowe jako podmioty działalności gospodarczej i źródło dochodu rządzą się równie twardymi zasadami ekonomicznej gry, jak każdy inny biznes. Ekonomiści radzą, by rozpoczęcie sprzedaży przez Internet poprzedziła gruntowna analiza rynku, własnych możliwości i celów. Jeśli to zrobione zostanie sprawnie, pozostanie tylko powierzyć wykonanie witryny profesjonalistom, nawiązanie kontaktu z dostawcami i systematyczna, rzetelna praca dla rozwoju własnej firmy.

Dodaj komentarz

Sprawdź także: